{ "title": "Kemençe Notaları", "image": "https://www.nota.gen.tr/images/kemence-notalari.jpg", "date": "19.01.2024 12:57:55", "author": "haceryaman", "article": [ { "article": "Kemençe notaları, Kemençe hem ayakta hem oturarak çalınan yaylı bir sazdır. Kemençe çalarken kemençenin baş kısmı sol elin üst kısmına asılır. Kemençe ayakta çalınırken sapı avuç içine tamamen oturtulmalıdır. Oturarak çalındığında ise avuç içi ile dizlerden de destek alınır. Kemençe horon ve şenliklerde genellikle ayakta çalınan bir çalışır. Kemençe notaların etkili bir ses çıkarması için yayın tellere sürülmesi oldukça önemlidir. Kemençe enstürmanın bir parçası olan kemençe yayının tellere sürülmesi ileri veya geri hareketleri kaliteli bir kemençe sesi için çok önem taşır. Bu bakımdan kemençe çalınırken notalara dikkat edilmelidir. Klasik Karadeniz kemençesinde 3 tel vardır. Doğru akort edilmiş kemençeler de 4 ses vardır. İnce telden kalın tele doğru sıralanır re, la, mi sesleri alınmaya çalışılır. Kemençenin en ince teli tiz bir ses çıkarma nedeniyle zil teli olarak adlandırılır. Orta tel ise yine çalış tarzındaki özelliğinden dolayı sağır tel olarak adlandırılır. Bir diğer tel ise bam teli olarak adlandırılır.

Re teli üzerinde çalışma
La tel üzerinde çalışma
Mi teli üzerinde çalışma
Kemençe yayı vuruş ve tutuş şeklinden dolayı diğer yaylı sazlara göre daha farklı bir alettir. Yayın sapı sağ elin baş parmağı işaret parmağı ve orta parmaklarının arasında tutulur. Kemençenin tellerinin bulunduğu kısım ise küçük parmak ve yüzük parmağıyla sağlam bir şekilde tutulur. Kemençe çalma esnasında yayın tamamı bir ve ikilik notalardan kullanılır. Horon ezgilerinde birinci üst çeyrek yay kısmı çok daha fazla kullanılır. Horon dışındaki diğer ezgilerde ise yayın orta kısmındaki iki çeyrek bölüm tercih edilir.
" } ] }